EGR
Zawór recyrkulacji spalin
Zawór EGR w silniku IDE występował do 2001 roku, w późniejszym okresie z powodu dużej awaryjności oraz znacznego zanieczyszczania układu dolotowego zrezygnowano z jego stosowania. Zawór EGR jest to rozbudowany o potencjometr mierzący stopień otwarcia standardowy zawór EGR o zwiększonym przepływie. Problem pojawia się już po niewielkim przebiegu, gdyż zwiększony przepływ spalin silnie zanieczyszcza głowicę zaworu, utrudniając jej ruch. Natomiast każde przycięcie zaworu skutkuje natychmiastowym błędem odczytu stopnia otwarcia zaworu. W skrajnych przypadkach może się to zakończyć wyłączeniem awaryjnym silnika. Na szczęście zawór można wyjąć, wyczyścić i jeździć dalej. Można go także zaślepić żeby się nie brudził, ale akurat w tym silniku nie jest to najlepszym rozwiązaniem, gdyż obecność spalin w mieszance nie tylko zubaża mieszankę ale i obniża temperaturę spalania. Gdy brak jest spalin to w miejsce gazu obojętnego pobierane jest dodatkowe powietrze i komputer na podstawie odczytów z sondy lambda sztucznie zawyża dawkę paliwa. Dodatkowo rosną opory ssania co także obniża sprawność jednostki. Mimo to większość użytkowników zaślepia dolot zaworu EGR w obawie przed niemiłą niespodzianką podczas jazdy. W użytkowaniu jedyną różnicą jest nieco gwałtowniejsza reakcja na pedał gazu w zakresie 1700-3800 obr/min i być może nieco mniejsza ekonomiczność. Jednak według danych komputera z trasy 350km różnica była minimalna 6.4 l/100km przy zaślepionym zaworze i 6.2 przy działającym. (spokojna jazda z prędkością około 100-110 km/h) czyli w granicach błędu.
Zawór EGR załącza się tylko w określonych warunkach:
-temperatura powietrza jest większa niż 10°C temperatura silnika jest większa niż 70°C
-podciśnienie w kolektorze ssącym jest między 300-650 mbar
-obroty silnika mieszczą się w granicach 1700-3800 obr/min
-obciążenie silnika mieści się zadanych granicach
Zawór EGR jest wyłączany w przypadku błędnego odczytu danych z:
-czujnika temperatury silnika
-czujnika temperatury powietrza
-czujnika ciśnienia
-czujnika prędkości
-zaworu EGR
Schemat połączeń zaworu EGR oraz rezystancje obwodów
2 - masa potencjometru
3 - zasilanie potencjometru
4 - masa zaworu
6 - zasilanie zaworu
rezystancja ścieżki potencjometru ok. 5 kΩ
rezystancja wyjścia potencjometru 150Ω-5kΩ
rezystancja cewki zaworu 6 Ω