Układ zapłonowy

  • świece LFR4-AP

    świece LFR4-AP

  • przewody zapłonowe

    przewody zapłonowe

  • cewka Sagem

    cewka Sagem

Świece zapłonowe


Świece mają fabrycznie ustawioną przerwę między elektrodami na 1,1mm, czasem gdy następuje trudne do ustalenia wypadanie zapłonów, szczególnie na biegu jałowym zalecane jest zmniejszenie przerwy do 0,8-0,9mm. W ostatnim czasie pojawiły się niezbyt pochlebne opinie na temat świec NGK, podobno obniżenie jakości nastąpiło po przeniesieniu produkcji z Japonii do Francji, dlatego poniżej lista zamienników.
 
Wykaz zamienników:

Champion REC14PYC, Beru 14FR8MU2, Bosch FGR8MQPE, Denso K16HPRU11, Denso KH16TT , Denso VKH16, Denso IKH16, NGK LFR4AP11, NGK STK 5613, Renault 7700113267, Renault 8200034236

 

Przewody zapłonowe

 
Najlepsze są przewody z rdzeniem miedzianym, ale można również stosować przewody z rdzeniem ferrytowym. Dobrej jakości przewody z serii ProLine można kupić w firmie Janmor.pl (No.RB31) lub bardzo dobrej jakości przewody czeskie Tesla. Dostępne są także przewody firmy NGK (No.44248) oraz oryginalne Renault 820122243.
Przewody zapłonowe powinno się wymieniać wraz z co drugą wymianę świec czyli od 60-100 tys.km
Objawem uszkodzenia przewodów lub cewki jest przeważnie nierównomierna praca na biegu jałowym oraz podczas przyspieszania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością silnik chodzi równomiernie.
 

Cewka zapłonowa Sagem

 
Często problemem jest też cewka zapłonowa firmy Sagem o numerach 7700873701 8200141149 powodująca nierównomierność pracy silnika. Z powodu starzenia się obudowy z tworzywa często dochodzi do pęknięć w okolicach śrub mocujących. Ulega ona także uszkodzeniom wewnętrznym, niewidocznym z zewnątrz co utrudnia diagnozę uszkodzenia. Dotyczy to szczególnie cewek z czarnymi wyprowadzeniami. Cewki z białymi (na zdjęciu) są już lepszej jakości.

Kolejność przewodów na zdjęciu przy czym pierwszy cylinder jest od strony skrzyni biegów.
 

Cewka zapłonowa 

 
Problem wysokiej jakości iskry dotyczy  także przewodów zapłonowych które mało kto wymienia, a na skutek procesów starzenia tracą one swoje właściwości. Najczęstszym uszkodzeniem jest wypalenie rdzenia wewnątrz przewodu przez co uszkodzenie nie jest widoczne z zewnątrz, natomiast powstająca tam iskra znacznie osłabia iskrę na świecach. Należy dodać, że uszkodzenie jednego przewodu powoduje problemy i iskrą w dwóch cylindrach

Do silnika F5R zalecane są najwyższej jakości świece platynowe lub irydowe.  Wtryskiwane do cylindra paliwo przy samej świecy może nieco odbiegać od proporcji stechiometrycznej co może prowadzić do trudności z zapłonem takiej mieszanki. Trwałość świec platynowych to min 30 tys km.

Jeszcze lepsze parametry mają świece irydowe, także dostępne do silnika F5R. Trwałość świec irydowych wynosi min 50 tys. km.

Script logo